"של מי שיעורי הבית האלו?"
דילמות וכלים להתמודדות עם שיעורי הבית של הילדים
הכנת שיעורי הבית נתפסת לעיתים בעיני התלמידים ובעיני הוריהם כעול וכגורם לקונפליקט במשפחה. התלמיד נמנע, מתחמק ,מתעכב בהכנת השיעורים, ההורה נאבק עם הילד והמורים מתלוננים על התלמידים, שאינם מכינים את שיעורי הבית כסדרם.
אי הכנת שיעורים אינה חוויה נעימה ללומד. רבים מהילדים מתחמקים מהכנת שיעורי הבית משום שאינם מכירים את המיומנות והאסטרטגיות הדרושות להכנת שיעורי הבית ביעילות ומבחינתם הכנת השיעורים נתפסת כמשימה ארוכה ומתישה. לכן, חשוב להתמקד בהקניית כלים ואסטרטגיות ללמידה והכנת השיעורים : יכולת ארגון סביבת הלמידה, איתור מידע ושליפתו, הבנת השאלות, סיכום, תמצות ,ארגון תשובה וניהול הזמן .
הורים ומורים עשויים לעזור לילד להתמודד עם הכנת השיעורים על ידי :
1. ארגון הלמידה כהרגל קבוע ? הטמיעו הרגלי למידה מגיל צעיר . עזרו לילד לזהות מתי הוא יותר מרוכז, היכן המקום הטוב ביותר עבורו להכין את השיעורים .
2. עזרו לילד להכיר וליישם אסטרטגיות למידה המתאימות לו ? אם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת מצאו מורה שיעשה זאת במספר מצומצם של מפגשים .
3. פיתוח אחריות ומסוגלות עצמית ללמידה - הימנעו מהכנת שיעורי בית כאחריות משותפת שלכם ושל הילד. היו זמינים לתיווך הלמידה במידת הצורך, יחד עם זאת הקפידו לא לתת תשובות , אלא לשאול שאלות מכוונות שיעודדו את הילד למענה עצמאי ושימוש באסטרטגיות שלמד.
4. עזרו לילד להפריד בין חוסר ידע לחוסר מסוגלות. אי ידיעה היא מצב זמני הניתן לשינוי בעזרת למידה מותאמת. אי ידיעה אינה מעידה על חוסר יכולת, אלא על צורך בהתנהלות שונה בלמידה. .עזרו לילד להמיר ביטויים כ"אני לא טוב " בביטויים אופרטיביים ומקדמים " כדי להצליח עליי להשלים/ללמוד/לתרגל את.... "
5. נהלו דיאלוג מכבד ואחראי ? נסו לברר מהו הקושי האמיתי של הילד בהכנת השיעורים, כיצד ניתן לעזור לו . אפשרו לילד לשתף בקושי , ביודעו כי יזכה להקשבה ולדיאלוג מכבד ללא שיפוט ואשמה.
6. עזרו לילד לראות מה הוא כן יודע - ילדים החווים חוויית כישלון בלמידה מתקשים לזהות את "חצי הכוס המלאה" ולראות שיש חלקים רבים בנושא שהם מכירים ושולטים.
7.עזרו לילד להבין מה הוא לא יודע בשלב הנוכחי. מהי פיסת הידע/מיומנות החסרה על מנת ליישם את הידע בשיעורי הבית. כאשר הילד יודע במה עליו להתמקד ההתמודדות נראית אפשרית ומעודדת .
8. ציפיות ריאליות ? קבלו טעויות בהכנת שיעורי הבית .למידה מטעויות משמעותית לפיתוח מיומנות חשיבה ומסוגלות עצמית. יחד עם זאת בדקו האם השיעורים מותאמים לגיל בתוכן ובכמות . באם יש חוסר התאמה , שתפו את המורה ובדקו יחדיו ניתן לגשר על הפער.
כיום קיימת הסכמה גורפת בקרב אנשי חינוך כי עלינו להתמקד בתיווך מיומנויות למידה המותאמות לרוח המאה העשרים ואחת ופחות בשינון וסיום המטלות .הדרך להמיר את חוויית הכישלון והעימותים ,לחזק את אחריותו והצלחתו של הילד בהכנת שיעורי הבית הינה בניהול דיאלוג מכבד ללא ביטויי כעס, במטרה לברר מהו הקושי האמיתי של הילד וכיצד ניתן לעזור.
" לילד הייתי נותן כנפיים, אך משאיר אותו ללמוד לעוף בעצמו" (גבריאל גריסיה מארקס) .
סיגל ניב, יועצת ארגונית ופדגוגית ,פיתוח מנהיגות בארגונים , מנהיגות במשפחה ומנהיגות חברתית . זוכה בפרס בר-לב למצויינות במחקר בחינוך החברתי.
דף הפייסבוק שלי